Onze ervaring: huren en hybride gaan hand in hand

Wat Alvero al jarenlang bij klanten ziet, blijkt nu ook uit onderzoek: hybride werken is geen trend, maar blijft de norm. Werknemers verwachten over een jaar evenveel thuis te werken als nu. Je werkomgeving moet daar – per individuele medewerker - in mee kunnen bewegen. Je hebt bijvoorbeeld meer meubilair thuis nodig en minder op kantoor. Uiteraard helpen we daar graag bij. Hoe? Dat leggen we uit aan de hand van de vier belangrijkste ontwikkelingen. Alvast een spoiler: hybride werken past ook goed in een circulaire bedrijfsvoering.

TIP 1 | Je kantoor wordt een ontmoetingsplek

Ook in de toekomst hebben werknemers zowel thuis als op kantoor het juiste meubilair nodig. Dat is meer dan simpel wat bureaus bij werknemers thuis installeren. Liever bekijken we de werkomgeving holistisch, waarbij het kantoor en het totaal aan thuiswerkplekken een andere functie vervullen. Het onderzoek wijst uit dat de rol van het kantoor verschuift van werkplek naar ontmoetingsplek. Deze ontwikkeling kunnen we vanuit onze ervaringen met hybride projecten onderschrijven: steeds vaker kiezen werknemers ervoor om thuis meters te maken en naar kantoor te komen voor meetings, brainstorms of teamwerk.

"Het aanpassen van de kantooromgeving wordt gezien als een uitdaging. 62% van de facilitair professionals verwacht dat het aantal m2 gelijk blijft en 31% verwacht af te schalen met gemiddeld 25%."

Bron: Benchmark Facility Management 2022 - 2023

Alvero heeft alles in huis

Je verschillende werkruimtes en het meubilair moeten aan die veranderende wens kunnen voldoen, terwijl ook thuiswerkplekken stijlvol en ergonomisch verantwoord moeten worden ingericht. Samen met de klant creëren we de hybride omgeving die past bij de werkcultuur en de wensen van individuele werknemers. Daarvoor hebben we alle spullen, logistiek en dashboarding in huis. Bovendien hebben we veel ervaring met transformaties naar hybride werkomgevingen.

Benieuwd naar een praktijkvoorbeeld van de complete inrichting van een hybride werkomgeving?
bekijk de case van Ksyos

Hybride werken past in een circulaire bedrijfsvoering
Het kantoor van Ksyos, een ontmoetingsplek waar werknemers graag werken.

TIP 2 | Betrek je werknemers in hybride concepten

Veranderingen in de organisatie brengen weerstand met zich mee voor facility management. Mensen zijn immers gewoontedieren. De implementatie van een nieuw werkplekconcept kan, hoe goed er ook over is nagedacht, voor medewerkers een ingrijpend proces zijn. Alvero heeft ervaring met hybride projecten waarbij we concepten bedenken, experimenteren en aanpassen.

Blijf experimenteren met Alvero

Een nieuwe werkomgeving is nooit in steen gebeiteld. Neem de ruimte om te experimenteren. Aan de hand van feedback van werknemers kan Alvero de samenstelling of eigenschappen van het meubilair veranderen. Zo vaak als het nodig is. Net zo lang tot het klopt bij jouw team. Op deze manier geef je gebruikers invloed op een passende nieuwe werkomgeving en voorkom je weerstand tijdens het proces.

Een proeftuin voor blended en hybride onderwijs, zo regelen we dat voor Curio.

bekijk de case van Curio

Curio test verschillende indelingen voor studieruimtes uit. Studenten mogen zelf feedback geven en beslissen welke oplossing uiteindelijk mag blijven.
Curio test verschillende indelingen voor studieruimtes uit. Studenten mogen zelf feedback geven en beslissen welke oplossing uiteindelijk mag blijven.

TIP 3 | Maak hybride werken onderdeel van goed werkgeverschap

Hybride werken wint in populariteit als secundaire arbeidsvoorwaarde. Uit het onderzoeksrapport: “Organisaties kunnen zich onderscheiden dankzij de faciliteiten die zij bieden. Zo onderscheiden de meeste organisaties zich op het gebied van hybride vergaderen.” Alvero ziet bovendien dat zowel huidige als toekomstige medewerkers steeds meer voelen voor de vrijheid om deels thuis te werken. Het draagt bij aan een betere werk-privé balans en scheelt bovendien kostbare woonwerk kilometers. Op dit specifieke terrein kan Alvero je organisatie helpen een betere werkgever te worden.

"De behoefte aan flexibiliteit is op allerlei vlakken steeds groter, zo ook binnen facilitaire dienstverlening. Waar voorheen veel medewerkers bijna dagelijks van 9 tot 17 op kantoor waren te vinden, is het kantoorbezoek minder structureel geworden. Veel facilitair dienstverleners zijn nog zoekende in hun aanpak."

Bron: Benchmark Facility Management 2022 - 2023

Alvero laat je werknemers zelf meubilair kiezen

Facilitair Management is een breed takenpakket dat deels op het bordje van HR belandt. Alvero kan je ontzorgen als partner op het gebied van de werkomgeving. Samen kunnen we een assortiment thuiswerkmeubilair bepalen waar collega’s uit kunnen kiezen via een op maat gemaakte bestelportal. Vervolgens zorgt Alvero dat het geleverd en zo nodig opgehaald en heringezet wordt. Je betaalt alleen voor meubilair zo lang je het gebruikt. Tegelijkertijd kunnen we ook kantoren meer inrichten als inspirerende ontmoetingsplekken. Al het meubilair en de kennis hiervoor hebben we in huis. Uit ervaring weten we dat je samen met werknemers blijft sleutelen aan de perfecte en meest productieve werkomgeving. Huurmeubilair maakt dat mogelijk.

Benieuwd hoe de medewerkers van PwC ergonomisch thuiswerken met behulp van Alvero?

bekijk de case van PwC

PwC thuiswerkplekken
Werknemers van PwC kunnen eenvoudig een thuiswerkplek samenstellen via de portal van Alvero, zo past de thuiswerkplek mooi in het interieur van iedere medewerker. Dat is goed werkgeverschap.

TIP 4 | Breng je beleid in de praktijk (en blijf dat doen)

Het rapport toont dat één op de drie organisaties nog geen beleid heeft op het gebied van hybride werken. Bij meer dan de helft van de organisaties is er wel beleid, maar zonder dat het is vastgelegd. Duidelijke (werk)afspraken bepalen het succes van hybride werken en ook de implementatie hiervan is cruciaal. Deelnemers aan het onderzoek spreken massaal de wens uit om op- of af te kunnen schalen met flexwerkplekken, projectruimtes, vergaderruimtes en brainstormruimtes.

Alvero maakt werk van je beleid

Alvero kan de gemaakte afspraken vertalen naar een flexibel systeem voor thuiswerkplekken en kantoren. Medewerkers kiezen zelf hun meubilair uit en wij brengen en halen het op wanneer nodig. Ook passen we je kantooromgeving aan naar de actuele behoeftes. Zo blijft de totale werkomgeving meebewegen met de behoeftes van je markt en je organisatie. Onze oplossing blijft werken terwijl de kosten overzichtelijk blijven. Je betaalt namelijk alleen wat je gebruikt.

Bekijk hoe Dematic beter samenwerkt, thuis en in het nieuwe pand.

bekijk de case van Dematic

Dematic werkt hybride dankzij Alvero. De verschillende vergader- en werkboxen worden veel gebruikt door werknemers.
Dematic werkt hybride dankzij Alvero. De verschillende vergader- en werkboxen worden veel gebruikt door werknemers.

Hybride werken past in een circulaire bedrijfsvoering

De circulaire werkomgeving en hybride werken lijken misschien twee verschillende werelden. Toch kunnen ze elkaar aanvullen en versterken. Een circulaire werkomgeving is gericht op maximaal (her)gebruik van materialen en grondstoffen en het minimaliseren van afval en nieuwe grondstoffen. Alvero verhuurt meubilair dat makkelijk te repareren en recyclen is. Bovendien wordt huurmeubilair altijd hergebruikt en treedt er dus nooit verspilling op. Hybride werken kan de behoefte aan fysieke kantoren en werkplekken verminderen, waarmee er ook minder energie en resource-intensieve activiteiten nodig zijn voor het bouwen en onderhouden van deze faciliteiten. Dit kan resulteren in een lagere milieu-impact en kostenbesparingen voor bedrijven.

Wat maakt huren circulair?

Het begint bij de basis: je gebruikt meubilair zo lang je het nodig hebt en dit meubilair kent in veel gevallen (al) meerdere levenscycli. Alvero blijft eigenaar van het meubilair en zorgt na afloop van elke huurperiode dat het weer een nieuwe bestemming krijgt. In sommige gevallen zelfs een nieuw leven. Zo dragen we samen bij aan een circulaire werkomgeving.

Sparren over een hybride werkomgeving?

Dat doe je met Robin Paul. Vraag gerust naar extra informatie en stel jouw vragen. Robin Paul vertelt je graag alle ins en outs over hybride werkomgevingen.

bel +31 6 23 48 12 88

mail [email protected]

 

Robin Paul